Köpeklerde Coronavirüs

Nedenleri, Tedavisi ve Önlenmesi

Köpek enterik koronavirüsü (CCoV), bir köpeğin bağırsak sistemini enfekte eden bir tür bulaşıcı viral hastalıktır. Farklı semptomlara sahip köpeklerde (insanlarda ve diğer hayvanlarda olduğu gibi) birden fazla koronavirüs suşu vardır. İnsanlardaki COVID-19'dan farklı olarak, köpeklerde solunum sistemini etkileyen koronavirüs türleri nadirdir.  Köpekler tipik olarak bu hastalığa kontamine dışkı maddesiyle temastan yakalanır. Koronavirüslü köpekler için önerilen özel bir tedavi bulunmamakla birlikte, sahipleri hastalık geçene kadar semptomları yöneterek evcil hayvanlarına yardımcı olabilir. Yaygın belirtileri bilerek ve nedenlerini anlayarak köpeğinizin köpek koronavirüsünden korunmasına yardımcı olabilirsiniz.

Köpek Coronavirüsü İnsanlara Bulaşabilir mi?

CCoV diğer köpeklere çok bulaşıcı iken, insanlara bulaşıcı değildir .  İnsanlarda solunum yolu semptomlarına neden olan koronavirüs suşu (SARS-CoV-2 veya COVID-19, eski adıyla 2019-nCoV), köpek enterik koronavirüsünden farklı bir virüstür. ABD'nin 50 eyaleti ve Güney Kore'den köpekler, kediler ve atlar dahil olmak üzere 3.500'den fazla evcil hayvan, büyük bir veteriner laboratuvarı olan IDEXX tarafından 2020 yılında yapılan bir çalışmada COVID-19 için negatif test edildi.

COVID-19 ve Hayvanlar

Köpekler ve diğer hayvanlar, SARS-CoV-2'den (COVID-19) geniş ölçüde etkilenmiş gibi görünmüyor. Bununla birlikte, COVID-19 için pozitif test edilen bazı belgelenmiş hayvan vakaları vardır. Virüsün bu hayvanlara enfekte insanlar tarafından yayıldığı görülüyor, ancak şu anda hayvanların COVID-19'u insanlara bulaştırabileceğine dair bir kanıt yok. Aşağıdakiler, ABD Tarım Bakanlığı tarafından hayvanlarda bildirilen virüs vakalarıdır:

ABD vakaları:

New York'ta birden fazla kaplan ve aslan, Nisan 2020

New York'ta iki kedi, Nisan 2020

New York'ta bir köpek, Haziran 2020

Minnesota'da evcil bir kedi, Haziran 2020

Diğer ülkeler:

Hong Kong'da iki köpek, Mart 2020

Belçika'da bir kedi, Mart 2020

Hollanda'da iki vizon çiftliği, Nisan 2020

Fransa'da iki kedi, Mayıs 2020

İspanya'da evcil bir kedi, Mayıs 2020

Almanya'da evcil bir kedi, Mayıs 2020

Hollanda'da bir köpek ve bir kedi, Mayıs 2020

Rusya'da bir kedi, Mayıs 2020

Köpek Coronavirüsü Nedir?

Köpek enterik koronavirüsü (CCoV), köpeklerde ishale ve bazen kusmaya, uyuşukluğa veya iştah kaybına neden olan viral bir enfeksiyondur. Köpek solunum koronavirüsü (CRCoV), kedi koronavirüsü (FCoV), sığır koronavirüsü (BCoV veya BCV), insanları enfekte eden yaygın solunum yolu koronavirüsünden (SARS-CoV-2 veya COVID-19 ve daha önce 2019-nCoV olarak adlandırılır) farklıdır. ve diğer türlere bulaşan diğer koronavirüsler.

Birçok farklı koronavirüs türü, evcil hayvan sahiplerinin bu virüslerin neden olabileceği hastalıkları anlamasını zorlaştırabilir, ancak yalnızca "koronavirüs" olarak adlandırılsalar bile tüm koronavirüslerin aynı olmadığını hatırlamak önemlidir.

Köpeklerde Coronavirüs Belirtileri

Köpek enterik koronavirüsü, aynı semptomlara neden olan farklı koronavirüs suşlarından kaynaklanabilir. Enterik koronavirüs, köpeklerde en sık görülen semptomatik tip koronavirüs iken, köpeklerde herhangi bir ciddi hastalığı olan solunum yolu koronavirüsü nadirdir.  Köpeklerde enterik koronavirüs, öncelikle mide ve bağırsakları etkileyen semptomlara neden olur.

Köpeklerde Coronavirüs Belirtileri

Letarji

İştah kaybı

Kusma

Ani ishal

Bir köpek kendini iyi hissetmediğinde, daha az aktif veya uyuşuk hale gelebilir ve iştahını kaybedebilir. Bu, enterik koronavirüsü olan köpekler için de geçerlidir. Ani veya akut ishal ve kusma , bu enfeksiyonu olan köpeklerin temel semptomlarıdır. Aşırı kusma nedeniyle akciğerlere aspirasyon meydana gelmedikçe, solunumsal koronavirüsün aksine enterik koronavirüsü olan köpeklerde solunum semptomları görülmez.

Köpek Coronavirüsünün Nedenleri

Gastrointestinal semptomlara neden olabilen birkaç köpek enterik koronavirüs (CCoV) suşu vardır. Köpeğinizin bu virüsü yaşam koşullarından veya yiyecek ve su kaplarından kapması mümkün olsa da, CCoV'nin dışkı yoluyla köpekler arasında yayılma olasılığı daha yüksektir. Aşağıdakiler köpeklerde bu durumun nedenleridir:

Fekal madde: Köpekler tipik olarak bu viral suşları, virüs tarafından kontamine olmuş fekal madde ile temas ederek kaparlar. Köpeklerin başka bir köpeğin arka uçlarını veya dışkısını koklaması normaldir - bu, birbirlerinin kokusunu tanımaları için yaygın bir yoldur. Bununla birlikte, köpeğinizin bir başkasının arka ucuna veya dışkısına doğrudan temas etmesi de mümkündür, bu da partiküllerin burnuna girmesine ve burnunu yaladığında yutulmasına neden olur.

Dışkı yeme: Köpeğiniz dışkı yerse yutma da meydana gelebilir . Bu davranış insanlara alışılmadık ve hatta endişe verici görünebilir, ancak köpek dünyasında nadir değildir. Köpeğiniz içgüdü, açlık, stres ve hatta hastalık nedeniyle dışkı yiyebilir, bu nedenle altta yatan tıbbi veya davranışsal sorunları ekarte etmek için veterinerinizle olası nedenler hakkında konuşmak her zaman en iyisidir. Köpeğiniz kontamine dışkı tükettiğinde, köpek koronavirüsüne bulaşabilir.

Yaşam koşulları: Bazen kontamine yiyecek ve su kapları bile enfeksiyonun nedenidir. Kirli yaşam alanları ve köpeklerin dışkıladığı yerler büyük ihtimalle bu virüsü barındırıyor ve virüs dondurucu havalarda bile hayatta kalabiliyor. 6 Bu nedenlerle, köpek sahiplerinin köpeklerinin yaşam alanını temiz tutmaları ve mama ve su kaplarını düzenli olarak yıkamaları özellikle önemlidir.

Köpeklerde Coronavirüs Teşhisi

Köpeklerde enterik koronavirüs belirtileri genellikle hafiftir, bu nedenle köpeğinizin bu viral enfeksiyona sahip olup olmadığı açık olmayabilir. Belirtileri fark ederseniz ve köpeğinizin CCoV'ye sahip olabileceğinden şüpheleniyorsanız, köpeğinizin dışkısından bir örnek alarak veterinerinizle birlikte tam bir fizik muayene yaptırmak için köpeğinizi veterinere götürün . Parazit enfeksiyonları, aşırı bakteri üremesi veya dengesizliği ve diğer gastrointestinal hastalıkları dışlamak için dışkı üzerinde çeşitli testler yapılacaktır. Kan testleri ve röntgen de yapılabilir, ancak koronavirüsü teşhis etmek için RT-PCR adı verilen özel bir test yapılacaktır.

Tedavi

CCoV için antiviral ilaçlar yoktur, ancak tedavi destekleyici bakım yoluyla yönetilir.  Köpek sahipleri ve veterinerler, hastalık seyrini sürdürene kadar köpeğin rahat hissetmesine yardımcı olmak için semptomları yönetebilir. Köpeğinizin semptomlarına bağlı olarak probiyotikler, lif, dehidrasyonu önleyen sıvılar ve diğer tedaviler önerilebilir.

Coronavirüslü Köpekler İçin Prognoz

Neyse ki, köpek enterik koronavirüsü genellikle ciddi sıkıntılı bir hastalık değildir, ancak bazen ölümler kaydedilmiştir.  Çoğu durumda, köpeğiniz veterineriniz tarafından sağlanan sıvılar ve sistemindeki elektrolitlerin yönetimi ile tamamen iyileşebilir. İyileştikten sonra, virüsün vücudundan temizlendiğinden emin olmak için köpeğiniz semptomların geri dönüşü açısından izlenmelidir.

Köpek Coronavirüsü Nasıl Önlenir

Köpek enterik koronavirüsü diğer köpekler (özellikle aynı evde yaşayanlar) arasında oldukça bulaşıcıdır. Neyse ki, sahipleri köpeklerinin sağlıklı kalmasına yardımcı olmak için birkaç önleyici adım atabilir:

Aşılar

Bu durumu önlemeye yardımcı olabilecek köpekler için aşılar vardır .  Bu aşılar, veterinerinizle rutin bakım randevularında düzenli olarak uygulanır. Hem kombinasyon hem de bireysel koronavirüs aşıları mevcuttur ve bunlar, köpeğinizin bu virüsten uygun şekilde korunmasını sağlamak için veterinerinizle görüşebilirsiniz.

Köpeğinizi İzleme

Sahiplerinin köpeklerinin etkileşimlerini ve davranışlarını izlemeleri de önemlidir. Bahçenizi temizleyerek ve bu davranışı gözlemlenir görmez caydırarak köpeğinizin dışkı yemesini önleyin. Köpeklerin dışkıyı veya başka bir köpekler ile temasını önlemek her zaman mümkün olmasa da, sahiplerin tıbbi geçmişi bilinmediğinde diğer köpeklerle teması sınırlamaları yararlı olabilir.