Cushing Sendromu

CUSHİNG SENDROMU NEDİR?

Cushing Sendromu veya Cushing Hastalığı'nı duyduysanız, tam olarak ne olduğunu merak ediyor olabilirsiniz. Cushing Sendromu hem köpeklerde hem de kedilerde, hatta insanlarda bulunabilen bir hastalıktır. Köpeklerde kedilerden daha yaygındır ve giderek daha popüler bir hastalık haline gelmiştir ve günümüzde köpekler ve sahipleri karşı karşıyadır.

Köpeklerde Cushing Sendromu, çok fazla kortizol üretildiğinde ortaya çıkar. Kortizol, köpeğinizin vücudundaki birçok önemli işlevden sorumludur. Strese yanıt vermelerine, hastalık ve enfeksiyonlarla savaşmalarına, kan şekeri düzeylerini korumalarına ve ayrıca kilolarını düzenlemelerine yardımcı olur.

Bu, düzgün bir şekilde yapılmadığında bir köpeğin genel sağlığını ve yaşam tarzını gerçekten değiştirebilecek birçok önemli işlevdir. Cushing Sendromunun ne olduğunu, nasıl teşhis edildiğini ve en iyi tedavileri bilmek, köpeğinize ihtiyaç duyduğu yardımı almanıza yardımcı olabilir.

KÖPEKLERDE BULUNAN EN YAYGIN CUSHİNG SENDROMU TÜRLERİ

Tipik olarak köpeklerde bulunan iki ana Cushing Sendromu tipine, tümörlerin köpeğinizin vücudundaki iki önemli bezden birine baskı yapması neden olur. Köpeklerde en yaygın olarak bulunan üçüncü tip, uzun süre steroid kullanımından kaynaklanır.

Hipofiz Bağlı Cushing Sendromu

Köpeklerde bulunan en yaygın Cushing Sendromu tipi, beynin tabanında bulunan hipofiz bezinde bir tümörün bulunmasıdır. Bu, tedavi edilmesi en zor olanıdır, çünkü tümörün tamamen çıkarılması, konum nedeniyle zor olabilir.

Adrenal Bağlı Cushing Sendromu

Genellikle köpeklerde bulunan diğer Cushing Sendromu tipi, böbreklerin hemen üzerinde bulunan adrenal bezlerde bir tümör bulunduğunda ortaya çıkar. Bu varyasyon daha az yaygındır ancak majör abdominal cerrahi bir olasılık ise tamamen tedavi edilebilir.

Köpeğinizin Cushing Sendromu olup olmadığını merak ediyorsanız veya zaten sahip olduğunu biliyorsanız, bu kılavuz evcil hayvanınızın sağlıklı bir yaşam sürdürmesini sağlamaya yardımcı olacak belirtileri, teşhisi ve tedavileri anlamanıza yardımcı olacaktır.

CUSHİNG SENDROMUNUN ORTAK BELİRTİLERİ

Cushing Sendromu daha çok altı yaşında veya daha büyük köpeklerde bulunurken, bu, daha genç bir yavruya hastalık teşhisi konmasının mümkün olmadığı anlamına gelmez. Sadece daha az yaygındır. Köpeğinizin zaman içinde yavaş yavaş semptomlar göstermesi de mümkündür, bu da erken teşhis koymayı zorlaştırır. Köpeklerde Cushing Sendromunun tipik belirtileri şunlardır:

Artan iştah ve susuzluk

Kazalarla artan idrara çıkma

Tüy dökülmesi veya yavaş büyüme

Şişmiş veya genişlemiş karın

Ciltte incelme ve/veya cilt enfeksiyonları

Letarji, enerji eksikliği

artan nefes nefese

Köpeğiniz bu semptomları gösterebilse de, bunlar köpeğinizi etkileyen diğer olası sorunların belirtileri olabileceğinden, mutlaka Cushing Sendromu olduğu anlamına gelmez.

KÖPEKLERDE CUSHİNG SENDROMUNUN TEŞHİSİ

Köpeğiniz yukarıdaki belirtilerden herhangi birini yaşıyorsa, bu belirtiler çeşitli hastalık ve rahatsızlıklarda bulunduğundan, nedenini teşhis etmek zor olabilir. Cushing Sendromunu teşhis etmek biraz zor olabilir ve genellikle veterinerinizin aynı semptomları paylaşan diğer olası hastalıkları ve hastalıkları ekarte etmesiyle başlar. Bir dizi test, idrar örneğinin alınmasını, kan alınmasını ve hatta adrenal bez işlevini gözlemlemek için bir MRI çekilmesini içerebilir.

Yukarıda listelenen belirtilerden herhangi biri de dahil olmak üzere, köpeğinizin tüm olağandışı veya yeni davranışlarını not etmeniz önemlidir. Köpeğinizin veterineriyle mümkün olduğunca fazla bilgi paylaşmak, daha hızlı ve daha doğru teşhis koymalarına yardımcı olabilir.

KÖPEKLERDE CUSHİNG SENDROMUNUN TEDAVİSİ

Veterineriniz köpeğinize Cushing Sendromu teşhisi koymak için uygun testleri yaptıktan sonra tedavi gereklidir. Tedavi edilmezse ölümcül olabilir. Tedavi genellikle ilaçlar, radyasyon ve bazı durumlarda ameliyattan oluşur.

Köpeğinizin Cushing Sendromu bir Hipofiz tümöründen kaynaklanıyorsa, bezin beynin tabanındaki konumu nedeniyle ameliyat genellikle bir seçenek değildir. Genellikle veterineriniz semptomları yönetmeye yardımcı olacak ilaçları tarif eder ve hatta tümörün boyutunu küçültmek için ışın tedavisi önerebilir.

Köpeğiniz bir Adrenal tümör nedeniyle Cushing Sendromundan muzdaripse, genellikle tümörün mümkün olduğu kadar fazlasını çıkarmaya çalışmak için ameliyat önerilir. Tümör kanserli değilse ve tamamen alınabiliyorsa, köpeğiniz ömür boyu ilaç kullanmadan daha sağlıklı bir duruma dönebilir.

Steroid kullanımının bir sonucu olarak Cushing Sendromunu tedavi etmenin en iyi yolu, kullanılan steroidi kademeli olarak kesmektir. Veterineriniz tarafından ileriye dönük steroid kullanımını içermeyen alternatif bir tedavi planının sağlanması gerekecektir.

Cushing Sendromu, semptomlar ve tedavi seçenekleri arasında biraz korkutucu gelse de, birçok köpek, kalifiye bir veteriner tarafından sağlanan rehberlik ve etkili bir tedavi planı ile semptomlarını tamamen iyileştirebilir ve yönetebilir.